Questions Are The Answer

Breaktrough Problem Solving
Leading With Questions

High Performing Teams

Leading With Questions

Why should you Lead With Questions?

Wie kennen jouw organisatie het beste? Wie beschikken over maximale kennis over de diensten en producten die jouw organisatie biedt? Wie zijn maximaal op de hoogte van externe ontwikkelingen die invloed hebben op jouw organisatie? Wie zijn als geen ander in staat om de dynamieken in jouw organisatie te doorgronden?

JOUW MEDEWERKERS! JOUW LEIDERSCHAP TEAM! JIJ!

Op welke manier kun je al deze kennis gebruiken om antwoord te vinden op de uitdagingen waar jouw organisatie voor staat?

DOOR HET STELLEN VAN VRAGEN!

LEADING WITH QUESTIONS!

QUESTIONS ARE THE ANSWER!

Improvement Leadership ontwikkelt ervaringsgericht een leiderschapsvorm die zich kenmerkt door het stellen van de juiste vraag, op het juiste moment, vanuit de juiste intentie en op de juiste manier

Zodra jullie als leiderschapsteam deze leiderschapsstijl hanteren, juist ook als het spannend is tijdens (inhoudelijke) conflicten of bij bedreigende externe ontwikkelingen, zal er wezenlijke verandering plaatsvinden.

Welke medewerkers in jouw organisatie beschikken over veel kennis? Hoe zou het zijn om deze vaak impliciete kennis te activeren bij het oplossen van problemen? Hoeveel erkenning en waardering blijkt al uit het uitnodigen van jouw mensen bij een Leading With Questions bijeenkomst? 

Leading With Questions leidt tot nieuwe inzichten en serieuze doorbraken bij het oplossingen van problemen.

Leading With Questions betekent ook letterlijk dat mensen vragenderwijs in groepjes met maximaal 7 deelnemers leren en ontwikkelen.

Daarnaast leert de ervaring dat mensen blij worden als ze kunnen bijdragen aan verbetering. Zeker als ze daarin gezien en gehoord worden in de manier waarop ze bijdragen in het  belang van de organisatie. 

Creativiteit, energie en voldoening leiden tot meer energie bij de deelnemers. Doordat ik als facilitator met jullie permissie gebruik maak van leerkansen, draagt Leading With Questions ook bij aan de ontwikkeling van leiderschap. 

De kracht van de juiste vragen is indrukwekkend. Het leidt tot creativiteit en ‘systeemdenken’ bij het oplossen van problemen. Daarnaast leidt het tot cohesie in groepen, een beter wederzijds begrip en respect. Het leidt ook tot meer reflectie, leren en ontwikkeling en tot verbetering.

Geweldige vragen leiden tot geweldige reflecties;

Of het nu gaat om een vergadering, een overleg of een brainstorm sessie. De kwaliteit van de vragen heeft een sterke invloed op het reflectievermogen van individuen en teams. Tijdens Action Learning sessies nodigen we de participanten uit tot het stellen van geweldige vragen. Dat lukt alleen als er voldoende onderling vertrouwen en ontspanning is. Als we de vragen als het ware binnen laten vallen, kunnen er bijzondere reflecties ontstaan. Einstein heeft ooit gezegd dat je een probleem niet kunt oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt. Een andere bekende uitspraak van hem is: ‘Als ik een probleem moest oplossen in 1 uur en mijn leven hing er vanaf, dan zou ik de eerste 55 minuten besteden aan het vinden van de juiste vraag’.

Diepe reflecties leiden tot diepgaande leermomenten

Reflectie is de aanjager van ontwikkeling. Ontwikkeling als individu maar zeker ook als team. Het positief-kritisch terugkijken op individueel- en groepsgedrag is enorm leerzaam. Op voorwaarde dat  dit op een respectvolle manier gebeurd met een focus op leren. Dat maakt daarmee onderdeel uit van het leren tijdens Action Learning sessies. Zonder oordeel en vanuit nieuwsgierigheid elkaar bevragen bevordert het proces van reflectie. Vragen over de mentale- en emotionele processen die onder het gedrag liggen is de ultieme vorm. Prikkelende vragen inspireren tot effectiever (team) gedrag in de toekomst. We werken bij Action Learning sessies standaard met een observator die aan het einde van de sessie reflecteert op een ieders leerdoelstelling.  

Geweldige leermomenten leiden tot geweldige doorbraken.

De betekenis die ik aan leren geef is ‘veranderen’. Na een geweldig leermoment mensen en teams dingen anders doen. Communicatie verandert, processen veranderen, de strategie verandert, de klantbenadering verandert of de manier waarop langdurig ziekteverzuim wordt gereduceerd verandert bijvoorbeeld. Omdat ik met Action Learning doorbraken wil bereiken in het oplossen van complexe- en urgente problemen in organisaties MOET er geleerd worden. Zonder verwijt of het gebruik van het woord ‘fout’ leren wat de grondoorzaken zijn van dat probleem waarmee we werken. Een van de grondregels van Action Learning is: ‘Stel vragen, stel vragen stel vragen’. De relatie tussen vragen stellen, reflecteren, leren en doorbraken zien is evident. Ik wordt blij als ik mensen in teams van en met elkaar zie leren! Daar draag ik graag aan bij.